Onlangs kreeg ik als omwonende van de NDSM een brief op de mat van DGTL. Blijmoedig meldde het dancefestival dat ze in het paasweekend voor de vijfde keer zou neerstrijken op NDSM. Dat dit festival een van de duurzaamste ter wereld is. Qua overlast ging men de overlast tot een minimum beperken, 'zonder dat dit ten koste gaat van de beleving van alle 20.000 bezoekers'.
Daarna volgden enkele cryptische formuleringen over de pont als 'verbeterpunt'. 'Buiten de piek willen wij zo veel mogelijk bewoners en bezoekers van de horeca voorrang verlenen, en het mogelijk maken om de fiets mee te nemen op de pont.'
Wat een belachelijke gang van zaken dat een commerciële festivalorganisator mij vertelt wanneer ik de pont op mag of niet. Elk jaar is het raak, bij grote NDSM-festivals tussen april en oktober zijn op piekmomenten fietsen op de pont verboden.
Iedereen aan de westkant van Noord moet hierdoor drieënhalve kilometer omfietsen naar de Buiksloterweg. Voor Amsterdammers die onbekend zijn met Noord: vergelijk dit met de afstand van Berlagebrug-Centraal Station.
Hoe zouden fietsende inwoners van de Rivierenbuurt reageren als een feestorganisator hun vertelt dat 'hun' Berlagebrug op drukke tijden verboden toegang is? En dat ze moeten omrijden via Centraal Station?
Dit lijkt absurd, maar het is al jarenlang de realiteit aan de westkant van Noord. Nou ja, met één verschil: de route Berlagebrug-Centraal Station is levendig, terwijl de omweg van NDSM-veer naar Buiksloterwegpont een onbewoonde spookroute is.
Wie op het middernachtelijk uur ten slotte aankomt bij het Buiksloterwegveer, loopt kans daar nog een kwartier extra te moeten wachten voordat je op de overbelaste pont past.
Ik klaag hier niet over de geluidsoverlast, maar over het absurde beleid van de gemeente om de NDSM te verkopen aan massale festivals, terwijl de fietsende inwoner dan een kwartier moet omrijden.
De NDSM en de achterliggende buurten vormen een grote stadswijk en een verlengstuk van het oude centrum. Plannen voor de brug bij het Stenen Hoofd zijn desondanks voor de komende tien jaar op de lange baan geschoven.
Dat een stadsdeel van bijna 100.000 inwoners met de grootst mogelijke spoed meerdere vaste fietsverbindingen nodig heeft, is kennelijk nog steeds niet duidelijk. Schiet op met die bruggen - en voor de korte termijn een pontje meer graag!
Dit artikel verscheen op 18 april 2017 in het Parool.